Om Vardagspuls

Vardagspuls AB är ett dotterbolag till Arla Foods AB. Som ett av Sveriges största livsmedelsföretag har Arla en vilja att agera ur ett hållbarhets- och miljöperspektiv men också att engagera sig i att påverka den svenska folkhälsan. Därav kom Arlas stora hälsosatsning och webbplatsen vardagspuls.se som är en omfattande mötesplats för dig som är intresserad av mat, motion och en hälsosam livsstil.

Det primära syftet med Vardagspuls är att förändra beteenden och få fler svenska familjer att äta bättre, inspirera publiken att röra på sig, lyfta fram sambandet mellan god hälsa, motion och en allsidig kost samt stärka kopplingen mellan god hälsa och mejeriprodukter.

Uppdraget

Vardagspuls initierades hösten 2014 av Arla Foods AB. Under våren 2015 var tv-programmet Vardagspuls schemalagt att ha premiär på TV4 och i samband med det skulle även vardagspuls.se lanseras. I januari 2015 fick Bazooka i uppdrag att utveckla den digitala plattformen. Lanseringen av webbplatsen skedde en månad senare, den 16 februari, då tv-programmet hade premiär.

Efter lansering fortsatte utvecklingen av vardagspuls.se utifrån redaktionella behov och i samarbete med content-byrån Starlings AB, som anlitades av Arla Foods AB för det redaktionella arbetet med webbplatsen. I juli 2015 lanserades även en webb-tv-plattform. Utveckling av webbplatsen har fortsatt löpande sedan dess.

År 2017, ett och ett halvt år efter lansering, gjordes sajten 100 procent anpassad för mobila enheter då statistiken visade att så många som 90 procent besöker webbplatsen med mobil enhet. Förändringen gjordes genom att ta ett helhetsgrepp om designen och arbeta med tydliga avdelningsblock i en enspaltslösning. Designen blev enklare att navigera och förstå – även för de som använder sidan på desktop.