”I min by är det ofta väldigt lite vatten. Därför har vi grävt stora hål för att kunna samla regnvatten. Det använder vi till allt, att tvätta sig, laga mat och att dricka. Jag fick ofta ont i magen och ibland var det barn som dog av vattnet.”

Akua, 11 år, ett av barnen som nu fått hjälp av SOS Barnbyar

Uppdrag

I veckan hade dokumentärserien SOS Uppdraget premiär på TV4. I sex avsnitt får vi följa ambassadörerna Ernst Kirchsteiger, Lisa Miskovsky, My Skarsgård, Mari Jungstedt, Adam Tensta och Niclas Alexandersson när de under några veckor lever tillsammans med barn och personal i SOS Barnbyn Tamale i Ghana.

Parallellt löper kampanjen ”Världens största familj” där Bazooka fick i uppdrag att ta konceptet vidare i sociala kanaler.

Lösning & resultat

Resultatet blev en Facebook-app, en delningskampanj på sosbarnbyar.se och en blogg-kampanj.

Genom vår erfarenhet av kampanjer på Facebook har vi identifierat en rad faktorer som är viktiga för att lyckas. Det är viktigt att förstå de drivkrafter som är viktiga i sociala medier – såsom att bli sedd, uppmärksammad och att kunna dela med sig. Nyckeln är att bli en del i den sociala kontexten. En låg tröskel för att delta krävs och man måste hitta bra incitament för att få användaren att delta och sprida kampanjen. Baserat på dessa erfarenheter går kampanjens unika delar ut på att få maximal spridning av vårt budskap genom en låg tröskel och ett tydligt incitament.

Varje dag dör 4000 barn i världen av smutsigt vatten och vårt fokus för sociala medier-kampanjen är att samla vatten för att göra skillnad. I Facebook-appen uppmanas du som besökare att bli en del av Världens största familj. Det gör du genom att med ett klick, ladda upp din profilbild i appen. Då hamnar bilden i ett familjekollage som växer i takt med att familjen blir större. För varje ny medlem skänker SOS Barnbyars kampanjpartner Poolia 40 liter rent vatten till SOS Barnbyar i Ghana. Detta koncept genomsyrar även blogg- och delningskampanjen.

Utöver själva konceptet  har vi även jobbat med innehåll till de olika plattformarna, copy och produktion.

Bazooka har valt att bidra med vår arbetstid och inte faktuera något för att stödja kampanjen. Något som var viktigt för oss och vi är väldigt stolta över att vara ett av SOS Barnbyars fadderföretag.

Team

Vill du veta mer?

Maila oss: sales@bazooka.se Ring oss: 08 - 31 70 00