”Nu kan vi äntligen visa vilka vi är! På vår nya fantastiskt fina webbplats kan vi enkelt och effektivt berätta om vårt budskap och alla våra kampanjer och projekt.”

Petra Holgersson, Strategisk kommunikatör på Håll Sverige Rent

Uppdrag

Håll Sverige Rent hade tidigare en webbplats byggd på äldre teknik där man inte hade möjlighet att visa upp allt det som stiftelsen jobbar med. Uppdraget till Bazooka var därför att skapa en modern webbplats som stärker HSRs position där medarbetarna kan arbeta i en flexibel miljö med möjlighet till snabba och enkla uppdateringar utifrån organisationens behov.

Lösning & resultat

För att identifiera webbplatsens övergripande syften, vilka målgrupper webbplatsen ska vända sig till och vilka effektmål webbplatsen måste uppfylla så genomfördes en mindre förstudie där vi landade i att skapa en webbplats med följande fokus och möjligheter:

– Mer människor och berättande (storytelling).
– Lyfta hjältar/företag som engagerar sig i kampen mot skräpet.
– Engagerande.
– Förmedla känslan av rörelse och kraft – inte bara en faktasamling, här händer det grejer.
– Lyfta upp nyhetsflöde/blogg/aktuella kampanjer och händelser.
– Visa att HSRs verksamhet genomsyras av proffsighet och expertis.
– Förtydliga hur man kan stödja verksamheten både med aktiviteter och finansiellt.
– Lyfta in aktivitet i sociala kanaler på webbplatsen.
– Kunna jobba med integrerade kampanjer, inga externa kampanjsidor.
– Anpassning för olika enheter, responsiv.

Sist men inte minst skapade vi en trestegs-raket som följer med i all kommunikation: Berätta något som engagerar –> koppla till ett konkret sätt att åtgärda –> verktyg för att få besökaren att agera (sprida/dela/stöd). Dvs, att i den mån det är möjligt ska ett verktyg för att agera alltid finnas i anslutning till engagerande innehåll och berättande. Ledorden här är engagera, agera, sprida.

 

 

Vill du veta mer?

Maila oss: sales@bazooka.se Ring oss: 08 - 31 70 00