Dramaten

Ansiktslyft för Sveriges nationalscen

Kund – Kungliga Dramatiska Teatern
  • E-handel
  • Webbplats
2021

Priser & Utmärkelser

  • Awwwards, Site of the day – Nominerad
  • Svenska designpriset – Nominerad i kategori Information digital

Bazooka har samarbetat med Sveriges nationalscen, Dramaten, sedan 2013. Under våren 2020 påbörjades en spännande förflyttning hos Dramaten för att nå nya målgrupper.

Under sommaren och hösten 2020 togs en ny varumärkesidentitet fram i linje med Dramatens vision – att skapa framtidens nationalscen och attrahera en bredare och yngre publik.

Parallellt med att den nya varumärkesidentiteten växte fram bestod Bazookas uppdrag av att ta fram design och lösning för Dramatens nya webbplats. Friktion – att inte vara rädd för att sticka ut eller provocera och våga stå för något nytt och oväntat – var ett ledord i konceptet för varumärkesidentiteten.

Det ville vi spegla i upplevelsen på webbplatsen genom form och animation. Utöver den visuella förnyelsen utvecklades också ny funktionalitet för presentation av bland annat repertoar, ensemble och rörligt material.

Köpflöde

Webbplatsen har en integration mot biljettsystemet Tessitura och betalningsleverantören Qliro för köp av biljetter och Mina sidor. Tack vare att vi tidigare valde att bygga biljettsystemet fristående från webbplatsens backend-plattform kunde det med små medel implementeras på nytt i den nya webbplatsen.

Identitetsbärande hieroglyfer

En central del i Dramatens nya identitet är en uppsättning abstrakta skrivtecken – hieroglyfer – som skapar ett eget unikt språk. Såväl hieroglyferna, logotypen och ordmärket bygger på ledordet friktion. För att presentera hieroglyferna i sitt rätta uttryck har de animerats på flera håll på webbplatsen.

För att kunna nå den nivå av användarupplevelse vi strävade efter valde vi att modernisera den tekniska arkitekturen med ett headless-upplägg med React och Next.js som frontend-plattform och Umbraco som CMS.

Nästa steg

I maj 2021 lanserades nya dramaten.se i en första version. Under hösten 2021 och våren 2022 sker löpande utveckling av ytterligare funktionalitet och design sätts på plats.

Vad vi gjort i projektet

  • Digital anpassning av identitet
  • Koncept och design 
  • Motion design
  • UX-design 
  • Webbutveckling
  • E-handel
  • Integration mot betalsystemet Qliro 
  • Analys 

Vill du veta mer?

Kontakta mig.