Barnombuds­­­mannen

Visuell identitet och webbplats för Sveriges barnrättsmyndighet

Kund – Barnombudsmannen
  • Visuell identitet
  • Webbplats
2021

Barnombudsmannen är Sveriges barnrättsmyndighet och har varit en av Bazookas största uppdragsgivare och partner i över ett decennium där vi genomfört en lång rad digitala projekt med olika omfattning.

Under våren 2018 gjorde Bazooka en redesign på Barnombudsmannens visuella identitet för att få en uppdaterad och digitalt passad profil. Den fortsatte vi att vidareutveckla, när vi fått förtroendet att ta fram den nya myndighetswebbplatsen, för att bättre reflektera dagens organisation – en modern myndighet i framkant.

Visuell

identitet

Primär logotyp

Sekundär logotyp

Sekundär logotyp med tagline

Primärfärger

Stämningsfärger

Färgerna är framtagna i färgpar med en ljusare och en mörkare version. 

Utökad färgpalett

För digitala lösningar kan det ibland uppstå ett behov av ytterligare färger pga en design som kräver en viss kontrast.

Typografi

Illustrationer

Barnombudsmannen ville ha illustrationer som skulle förstärka deras visuella identitet och knyta an till barn och unga som är den målgrupp som Barnombudsmannen företräder. 

Önskemålet från Barnombudsmannen var att bilderna skulle kunna representera de olika huvudingångarna på webbplatsen. Rå textur och riktiga miljöer som barn befinner sig i fanns på önskelistan och helst inte blommor, mys och gulliga barn. Målet var att det skulle gå att använda delar av bilderna som mönster för bakgrunder. Illustrationerna som togs fram blandar de verkliga miljöer som barn lever i med barnets magiska fantasivärld. Illustrationerna är gjorda av Calle Stenfelt på Bazooka.

Webbplats

Under 2019 gjorde vi även en förstudie bestående av djupintervjuer med kommunanställda och beslutsfattare inom kommun där vi undersökte deras behov och hur de använde Barnombudsmannens webbplats då.

Uppdraget

Vårt uppdrag för Barnombudsmannen var att ta fram en ny webbplats med fokus på estetik, funktion, användarvänlighet och tillgänglighet. Under våren 2020 inledde vi arbetet genom ett antal strategiska workshops tillsammans med BO för att undersöka och analysera BOs befintliga behov av en webbplats, inventera den befintliga webbplatsens innehåll, försöka förutse kommande behov och på vilket sätt BOs kommunikationsstrategi bäst stöttas av en webbplats.

En komplex informationsstruktur och hög tillgänglighet (WCAG 2.1, AA) var några av utmaningarna. Webbplatsen byggdes i Optimizely CMS med en del mindre integrationer.

Resultatet

Webbplatsen barnombudsmannen.se lanserades i november 2021 och resultatet blev en modern och tilltalande myndighetswebbplats med pondus, kompletterad med finstämda illustrationer från barn och ungas verklighet! På webbplatsen kan du läsa mer om Barnombudsmannen och deras uppdrag, lära dig om Barnkonventionen, ta del av olika processtöd och beställa hem publikationer och mycket mer.

Vad vi gjort i projektet

  • Strategi
  • UX-design
  • Koncept & design
  • Visuell identitet
  • Illustrationer
  • Webbutveckling (Optimizely CMS)
  • Motion design
  • Integration (bland annat mailintegration mot BO:s förlagssystem)
  • Löpande redaktionellt stöd och innehållsarbete

Vill du veta mer?

Kontakta mig.