Fastighetsbolag tjänar på att ställa om sina webbplatser efter besökarnas behov

Guld svenska design priset - kvinna ligger på soffa
Besqab_svenska designpriset


Oavsett om det handlar om hyres- eller bostadsrätter ställs idag högre krav på att webbplatser hos fastighetsbolagen mer eller mindre presterar felfritt. Att ta in en digital byrå kan vara nyttigt eftersom man ofta blir hemmablind. Besqab och LKAB Fastigheter är exempel på två företag inom fastighetsbranschen där vi på Bazooka har bidragit med vår kompetens inom design och SEO, för att bygga mer lättnavigerade webbplatser.


Utgångspunkten för att skapa en webbplats med bra användbarhet är att besökaren enkelt ska kunna hitta vad den letar efter. Det ska även finnas möjlighet att bli detaljerad och grotta ner sig i information om man så vill, samtidigt som man kan få en enkel överblick.

När Bazooka hjälpte Besqab var projektets huvudfokus design.
– Besqab hade kommit långt med sin marknadsföring ute på stan och i kollektivtrafiken, men webben förmedlade inte samma känsla som det tryckta materialet. På Bazooka såg man till att samma känsla förmedlades genom design men även tekniskt på webben, säger Emilia Anelli Windahl, projektledare på Bazooka.


 
Gemensamma utmaningar med olika lösningar

Oavsett om det gäller hyresrätter eller bostadsrätter delar olika fastighetsbolag ofta samma utmaningar när det gäller deras webbplatser. Det viktigaste är att lyssna till sin målgrupp och anpassa sin webbplats därefter.


– För Besqab jobbade vi med att få till bra SEO-sök och olika typer av landningssidor. Det är emotionellt att leta efter ett nytt hem, att köpa bostad är så pass stort att det måste kännas både tryggt och familjärt. Vi ville förmedla den känslan genom en positiv användarupplevelse, säger Emilia. Och arbetet med Besqabs nya webbplats gav resultat – 2019 vann Bazooka tillsammans med Besqab Svenska Designpriset i kategorin Digital Information.

Tydliga tjänsteingångar underlättar för besökarna

LKAB fastigheter har både hyres- och bostadsrätter. När de kom i kontakt med Bazooka var ett av deras största problem att kundtjänsten ofta blev överbelastad. Anledningen? Besökarna hade svårt att hitta information på webben. Genom en tydligare struktur på sajten med renodlade ingångar och pedagogisk och lättförståelig design, tydliga texter och en gedigen FAQ-sida, blev belastningen hos deras kundtjänst betydligt mindre då besökarna lättare fick svar på sina frågor på webben.

Intern administration och juridiska riktlinjer får inte glömmas bort

Affärskritiska tredjepartslösningar och verktyg som används för att få till en väl fungerande kommunikation som spänner sig över mer än bara webbplatsen får inte glömmas. Förutom att fastighetsbolagen behöver förstå sina egna behov av tjänster, infrastruktur och hantering av kunddata är det kritiskt med tanke på GDPR och andra regelverk och juridiska krav.
 
Utöver de juridiska krav som finns är det viktigt att webbplatsen administreras ur ett redaktionellt perspektiv, enligt Carl Zim Lundell, UX-Designer på Bazooka.

– När vi är klara med vårt arbete ska någon även orka sitta och jobba vidare med webbplatsen, den ska inte bara lämnas vind för våg. Av erfarenhet vet vi att det måste vara enkelt att sköta publicering och underhåll av webbplatsen. Vi försöker alltid hitta mallar kring hur man ska hantera framtida fastighetsprojekt.

En rolig och lärorik resa

– Det har varit en rolig och lärorik resa, med höga krav på design, sökbarhet och användarvänlighet. Det tycker jag att vi tillsammans med Bazooka har lyckats med. Det bästa med samarbetet var att vi inte behövde vara tekniskt bevandrade för att Bazooka skulle förstå behoven. Som digital byrå jobbade de efter besökarens perspektiv tyckte vi, säger Christina Durling, Kommunikationschef på Besqab.

Nu hittar alla besökare det de söker direkt

– Vi vägleddes på ett lekande lätt sätt så att våra behov för den nya webben blev glasklara. Förutom att helhetsintrycket är stilrent och snyggt så gör den supertydliga menyn att alla besökare hittar det de söker direkt. Bazooka är en digital byrå som faktiskt kan fastighetsbranschen och förstår vad som är viktigt för oss och våra kunder. De är otroligt kompetenta, lyhörda och äkta eldsjälar med ett stort engagemang som inspirerar till fortsatt utveckling, säger Nina Lundgren, Marknadschef på LKAB.

Behöver ert fastighetsbolag också hjälp med att lyfta er digitala närvaro till nya nivåer?
Kontakta oss på hej@bazooka.se så pratar vi mer om hur vi kan hjälpa er.