Tre forskare vid Harvard, MIT och Montreals universitet har publicerat en artikel om drömhackning i den digitala tidskriften Aeon. Artikelförfattarna varnar för att dröminkubation är en kommande trend inom marknadsföring. Dröminkubation är en teknik där mottagarens drömmar stimuleras och påverkas strax innan, eller under, sömnen. 

Enligt artikeln så visar en undersökning med 400 amerikanska marknadsförare att hela 77 procent av de tillfrågade har som mål att arbeta med drömteknologi inom de närmaste tre åren.

Som ett varnande exempel lyfter man fram företaget Molson Coors som inför årets Super Bowl, erbjöd gratis öl i utbyte mot deltagande i en dröminkubatorstudie. I studien ingick bl.a en video med dansande ölburkar, pratade fiskar och popstjärnan Zayn Malik. Även om kampanjen delvis var något av ett jippo med syfte att skapa publicitet, så är den ett tydligt tecken på en pågående trend.

Forskarna påpekar att tekniken även kan användas effektivt i gott syfte, exempelvis för att behandla PTSD. Men Samtidigt vill man varna för att det finns en stor risk att tekniken kommer att missbrukas. Man pratar om att en bristande lagstiftning, i kombination med en snabb utveckling av bärbar teknik, exempelvis smarta klockor, gör att drömhackning kan komma i stor skala snabbare än vi tror.

Läs mer på futurism.com