Har du någon gång fått se en grov designskiss av något har du sannolikt stött på dummytexten ”Lorem ipsum”. Det finns flertalet varianter på den, alltifrån DJ Khaled Ipsum till Obama Ipsum. Nu finns också Feminipsum, skapad av Luiza Lopes som är art director och Vitória Ferrari som är kreativ copywriter.

Lopes och Ferrari lanserade Feminipsum redan 2017, men då enbart på Portugisiska. De såg ganska snart att webbplatsen fick besök från hela världen och som mest omkring 50 000 besökare i månaden. I september skapade de en engelsk version av Feminipsum. Trots att den bara funnits i knappt en månad har Lopes och Ferrari redan fått meddelanden från bland annat en art director på Dove. I analytics har de också kunnat se att den Portugisiska webbplatsen har besökts av någon på den Brazilianska regeringen.

Lopes och Ferrari träffades för flera år sedan när de båda jobbade på en reklambyrå. Genom åren har de fått utstå ändlösa sexistiska skämt i reklambranschen, till slut bestämde de sig för att använda sin kreativitet för att göra något åt det. Det var så idén till Feminipsum föddes.

Feminipsum är skapad av kvinnor och för kvinnor, men budskapet är riktat mot män. Lopes och Ferrari har via analytics på sin webbplats kunnat se att 52 procent av besökarna (på den Portugisiska webbplatsen) är just män. Förhoppningen är att Feminipsum ska kunna uppmuntra fler art directors, copywriters och kreatörer att prata om och bli mer medvetna om problemen i branschen.

Via Fast Company