Förra veckan berättade vi om att The Wall Street Journal publicerat en rapport med avslöjanden från interna Facebook-dokument som bland annat visar att tonårsflickor får sämre kroppsbild av att använda Instagram.

Dokumenten har gjorts tillgängliga via en tidigare anställd på Facebook. Visselblåsaren har nu avslöjat sig som Frances Haugen och gick igår ut i en intervju i amerikanska tv-serien ”60 Minutes” där hon berättar mer om hur Facebook tjänar på att uppmuntra till hat i sina plattformar.

Frances Haugen jobbade som produktchef i Facebooks ”Civic Integrity”-grupp (på svenska medborgarintegritetsgrupp) men lämnade företaget tidigare i år efter att Facebook valt att upplösa gruppen. I samband med det läckte Haugen interna dokument från Facebook till amerikanska Securities and Exchange Commission i hopp om att få på plats en bättre reglering av Facebook.

Facebook har återkommande sagt att de jobbar aktivt för att motverka hat i sina plattformar, men de läckta dokumenten visar tydligt att Facebook endast identifierar och hanterar omkring 3-5 procent av hat-inläggen på sina plattformar, och mindre än 1 procent av inläggen som innehåller våld och hets/hot.

Haugen säger att hon under sin tid på Facebook sett hur de tjänar på att uppmuntra till hat, våld och hets, eftersom inlägg av sådan karaktär får mer engagemang. Hur mycket användarna interagerar med innehållet (delningar, kommentarer, likes osv.) är det som Facebook tjänar pengar på.

Utöver den information som hittills uppmärksammats från de läckta dokumenten finns mycket mer att läsa om det. The Wall Street Journal har skapat en slags kampanjsida under namnet ”The Facebook Files” där de samlat informationen för den som vill läsa mer. Oavsett lär Haugens intervju i ”60 Minutes” inte inte vara det sista vi hör om detta, senare denna vecka kommer hon bland annat att vittna för kongressen i frågan.

Via The Verge