I tisdags släpptes årets Maktbarometer, en kartläggning över vilka svenska profiler som har störst inflytande på svenska följare i sociala medier.
Maktbarometern är utgiven av den ideella organisationen Medieakademin, och vi har sammanställt kartläggningen åt er.

Mäktigast på Twitter

Rankningen har gjorts utifrån kriterierna; hur många svenska följare ett konto har, hur många följare följarna har, hur många svenska likes och till sist hur många svenska retweets.

Topp tre på Twitter:

  1. Hanif Bali
  2. Carl Bildt
  3. Greta Thunberg

Mäktigast på Instagram

Rankningen har gjorts utifrån kriterierna; antal svenska följare, antal totala kommentarer och antal likes delat på den totala mängden inlägg. ”Händelser” mäts inte eftersom Facebook inte delar den datan.

Topp tre på Instagram:

  1. Joakim Lundell
  2. Lucas Simonsson
  3. Situationer

Nämnt i studien är också att kommentarerna har ökat med 22 procent sedan förra året, och att Pernilla Wahlgren (#25) har kört om dottern Bianca Ingrosso (#33) på listan.

Mäktigast på Youtube

Rankningen har gjorts utifrån kriterierna; varje kanals totala antal visningar, likes och kommentarer under det senaste året. Även kanalens relativa framgång mäts; dvs visningar, likes och kommentarer delat med antal videos under året.

Topp tre på Youtube:

  1. Therése Lindgren
  2. Jocke & Jonna
  3. IJustWantToBeCool2

Mäktigast på Facebook

Rankningen har gjorts utifrån kriterierna; totalt antal delningar, likes och kommentarer det senaste året. Utöver det mäts också samma tre värden – delat i antal poster som publicerats under det senaste året. Antal följare räknas inte, eftersom det får allt mindre betydelse för ett kontos spridning enligt Medieakademin.

Topp tre på Facebook

  1. Joakim Lamotte
  2. Sverigedemokraterna
  3. Fredags fräckisen

Årets makthavare – mest räckvidd och engagemang i Sverige

Medieakademin har också vägt samman respektive placering på ovan listor för att ta fram ett procentuellt värde utifrån hur besökta plattformarna är varje vecka. Placeringarna viktas sedan samman vilket innebär att de som har stor närvaro på flera plattformar premieras högst.

Dessa tre personer har enligt kartläggning mest räckvidd och engagemang i Sverige.

  1. Jocke & Jonna
  2. Therése Lindgren
  3. JLC

Hela kartläggningen kan du ta del av på medieakademin.se.