En studie från Forrester som publicerades i januari i år visar att 68% av konsumenter försöker att välja varumärken  som har en lägre klimatpåverkan. 61% säger att de letar efter indikationer på förpackningar som anger att en produkt är energisnål.

Efterfrågan från konsumenterna på information om produkters klimatpåverkan är tydlig. Det har satt press på bland annat skönhetsbranschen som sakta men säkert börjar ge information om hur klimatvänliga deras produkter är.

Flera stora aktörer inom skönhetsbranschen, bland annat L’Oréal och Unilever, inför nu märkningar på sina förpackningar som redovisar information utifrån ett branschomspännande poängsystem över hur stor klimatpåverkan en produkt har.

Ett varumärke som redan börjat redovisa hållbarhetsinformation på sina förpackningar är hudvårds- och wellnessföretaget Cocokind. Deras märkningar liknar de vi ser för näringsinformation på förpackningar idag, men innehåller information om mängden koldioxidutsläpp för hela produktkedjan, var och hur produkten producerades samt information och instruktioner om hur förpackningen återvinns.

Via Wunderman Thompson