Facebook lanserar i samarbete med Ray-Ban ett par smarta glasögon, kallade Ray-Ban Stories. Med glasögonen kan du fota och filma, dela ditt material i sociala medier, lyssna på musik och ta emot telefonsamtal.

Glasögonen har en 5 megapixel-kamera och med den kan du både fotografera och fånga upp till 30 sekunder video. Du tar bilder genom en knapp på glasögonen eller via Facebook Assistant-röstkommandon.

Självklart kan du dela dina fångade ögonblick direkt i sociala medier (till bland annat Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Twitter och TikTok) via Facebooks nya View app, där du också kan redigera dina bilder. Du kan också välja att spara bilderna i din telefons fotoalbum.

Facebook menar att de har haft både användarens och omgivningens integritet i åtanke när de har utvecklat Ray-Ban Stories. Till exempel lyser en LED-lampa när du tar ett foto eller spelar in video, för att uppmärksamma din omgivning på att du fotograferar. Facebook har också lanserat en mikrosajt med information och guidelines för “ansvarsfullt användande” av Ray-Ban Stories.

Ray-Ban Stories kommer att finnas i 20 olika stilutföranden – fyra klassiska Ray-Ban-stilar i fem olika färger och med val av olika linser – och säljs både online och i ett begränsat antal butiker i USA, Australien, Kanada, Irland, Italien och England. Prislappen ligger på 299 amerikanska dollar (omkring 2 600 kr).

Läs mer hos Facebook