Tiffany & Co. är det världskända smyckesföretaget som känns igen via sina ikoniska blåa lådor i ”Tiffany Blue”. Företaget grundades 1837 och har använt samma välkända nyans av blå på sina förpackningar sedan dess.

Nu har konstnären Stuart Semple skapat en kopia på färgen och börjat sälja den i små 150 ml-flaskor för 28 amerikanska dollar styck, vilka sålde slut direkt när de lanserades för ett par veckor sedan. Färgen har Semple döpt till Tiff Blue.

Semple är känd för att göra liknande konstjippon. När Vantablack – världens svartaste svarta färg – skapades svarade Semple med att skapa en ”pinkest pink” som en vinkning till Anish Kapoor som äger rättigheterna till Vantablack. Semple har också gett sig på att klona Vantablack.

Om försäljningen av Tiff Blue är laglig eller inte är lite oklart. Semple ska ha pratat med en jurist om det som sagt att det är en väldigt dålig idé, trots det kände Semple att det var en risk värd att ta. Det återstår att se om eller hur Tiffany & Co. svarar på Semples kreation.

Via Fast Company