Patreon är en stor internationell plattform som kreatörer av olika slag använder sig av för communitybaserad finansiering. Nu har Mediepodden gjort en genomgång av svenska producenter som använder Patreon som inkomstkälla, och tagit fram siffror för de allra mest framgångsrika.

Genomgången visar att svenskt innehåll på Patreon omsätter ca 50 miljoner kronor, vilket är en ökning med hela 60 % sedan året innan. Samtidigt är den svenska andelen av Patreon bara ca 2 %, vilket tyder på att plattformen än så länge sprider sig lite långsammare här.

Vilka är då de mest lönsamma svenska producenterna på Patreon? Mediepodden har uppskattat den summa som de drar in per månad och på så sätt byggt upp en topp 50-lista. Totalt ligger intäkterna på ca 380 000 USD per månad för alla dessa, att jämföra med 240 000 förra året.

Poddar växer

De svenska producenter på Patreon som drar in mest pengar är övervägande poddare. Fenomenet podcasts växer ju så det knakar, och har börjat gå mer mot att ligga bakom betaltjänster såsom Spotify med flera för att slå mynt av den växande marknaden. Men de allra flesta är fortfarande öppna, och många av dem väljer istället Patreons prenumerationsmodell.

De mest lönsamma svenska poddarna på Patreon är Flashback forever, Spöktimmen och Snett inåt bakåt. Men nummer ett på listan är faktiskt inte en podd, utan Stockrobber, en kunskapsresurs inom aktiehandel, som på ett år har gått in på Patreon och tagit förstaplatsen.

Även tredje- och fjärdeplatserna knips av två icke-poddare: Wintergatan, ett band som bland annat bygger en sorts mekaniska syntar, och Alfabusa, som publicerar animerade illustrerade berättelser på YouTube.

Ett levebröd

Det är alltså en härligt brokig skara som faktiskt drar in så pass mycket pengar just nu att det bör räcka till ett par heltidslöner var efter skatt. Det visar väl att det är möjligt att leva på sitt arbete som oberoende innehållsproducent på Patreon, även om de flesta förstås drar in betydligt blygsammare summor.

Det är intressant att följa hur medielandskapet ritas om i takt med att gamla etablerade affärsmodeller vacklar och nya dyker upp, inte minst fenomenet med läsare/lyssnare/tittare som samlar sig i communities kring en producent och tillsammans finansierar innehållet. Sen ska man komma ihåg att traditionella medier är långt ifrån utdöda, och självklart finns det utrymme för flera olika modeller för finansiering och distribution samtidigt.

Här är i alla fall listan över de tio mest framgångsrika svenskarna på Patreon, med siffror på hur mycket de drar in per månad i USD:

  1. Stockrobber: 27 000
  2. Flashback forever: 24 000
  3. Wintergatan: 23 000
  4. Alfabusa: 21 000
  5. Spöktimmen: 20 000
  6. Snett inåt bakåt: 18 000
  7. Haveristerna: 17 000
  8. Sista måltiden: 17 000
  9. Vad blir det för mord?: 14 000
  10. Tombola podcast: 14 000