Flera av jättarna inom sociala medier har hakat på Clubhouse koncept där samtal i ljudformat är i fokus. Telegram har fått ljudfunktioner, Facebook jobbar på en liknande tjänst, Twitter släpper ”Spaces”, Spotify gör en och även Slack har en på gång. Listan växer hela tiden.

Nu ger sig LinkedIn in i leken och inriktar sig, inte helt oväntat, på användarnas professionella profil. Suzi Owens är talesperson för LinkedIn och säger till Techcrunch att man utvecklar funktioner för att använda ljud i sin profil och även hur ljud ska kunna användas vid event och i grupper.

Några tidiga skärmdumpar som läckt ut visar funktioner för att ha flera talare, se vilka som lyssnar, reagera på det som sägs, möjlighet att ansluta sig till samtalet och även att lämna diskussionen.

Det kommer knappast som någon nyhet att det är pandemin som påskyndat den här utvecklingen. LinkedIn säger att 60% av deras användare arbetade hemifrån under 2020 vilket kan jämföras med 8% för föregående år.

Via Techcrunch