Baltimore-baserade konstnären Amani Lewis har skapat ett konstverk åt Google som ska hjälpa konsumenter hitta produkter från företag som ägs av svarta personer.

I Lewis klickbara konstverk får du upp länkar som går direkt till produkterna, liknande det vi blivit vana vid att se på Instagram.

Under det senaste året har Google sett ett ökat intresse för att shoppa från företag ägda av svarta personer. Mellan januari och december 2020 ökade Google-sökningar för ”Black owned businesses” med 600% i jämförelse med samma period 2019.

Google svarar nu på det ökade intresset och gör det enklare för konsumenter att hitta det de söker. Förutom Lewis konstverk har ett nytt attribut lanserats i Googles shopping-flik som tillåter företag att identifiera sig som ”Black-owned”. Butiker och företag markeras med attributet (ett svart hjärta inuti en orange cirkel) för att konsumenter enklare och snabbare ska kunna hitta dem.

Google lanserar också fler liknande konstverk i en kampanj på sociala medier i samarbete med ett antal svarta konstnärer. Var och en kommer att dela ett verk i sina kanaler som lyfter deras favoritföretag.

Via FastCompany