Nytt år och ny skepnad. I alla fall för hamburgerkedjan Burger King som för första gången på 20 år har gjort en stor rebranding av sitt varumärke. Den nya identiteten är utvecklad av designbyrån Jones Knowles Ritchie som har kontor i New York, London och Shanghai.

Den nya profilen innehåller bland annat en ny logotyp, den blåa halvcirkeln runt logotypen är borta och fokus ligger på hamburgerbröden som kramar om ordet Burger King. Färgpaletten är också uppdaterad med retroinspirerade färger plockade från restaurangens nyckelingredienser såsom nötkött, sallad och pommes frites med nyanser av orange, brunt, grönt och senapsgult.

En av de mest spännande komponenterna i identiteten är det nya typsnittet, kallad Flame. Jones Knowles Ritchie har skapat ett skräddarsytt serif-typsnitt som rimmar med de retroinspirerade 70-talsfärgerna. Typsnittet ska kännas aptitretande och påminna om burgarnas form – tänk smältande och saftig.

Utöver logotyp, färger och typsnitt har den spanska illustratörsduon Cachete Jack ritat illustrationer som används i grafik på alltifrån Burger Kings webbplats till pappret som läggs på din bricka i restaurangen. Illustrationerna är lekfulla med karaktärer som snurrar lökringar, äter pommes frites eller använder skivade saltgurkor som kikare.

Rebrandingen syns i alla restaurangens kontaktytor, från förpackning till inredning, förkläden och sociala medier.

Läs mer hos Fast Company