Idag meddelade Twitter att man lanserar något som kallas för Fleets, vilket innebär inlägg som försvinner efter 24 timmar. Det här är ett format som många redan känner till, det lanserades av Snapchat 2013, och flera plattformar inklusive Instagram, Facebook och YouTube har sedan släppt sina egna versioner av försvinnande inlägg.

Till skillnad från vanliga tweets kan Fleets inte retweetas, gillas eller få offentliga svar. Användare kan bara reagera eller svara på dem med direktmeddelanden, ungefär som på Instagram och Snapchat.

Enligt Twitter är tanken att minska trycket många känner på sociala medier. ”Några av er säger att Tweeting är obekvämt för att det känns så offentligt, så permanent och som om det finns så mycket press att samla in retweets och likes”, säger Twitter i ett blogginlägg. ”För att hjälpa människor att känna sig mer bekväma har vi arbetat på ett sätt att minska pressen för människor att prata om vad som händer.”

Men medan Twitter lanserar en Stories-kopia har andra sociala plattformar redan gått vidare för att efterlikna nästa stora sak: TikTok och kortformatvideo. Instagram har lanserat en produkt som heter Reels, medan YouTube har börjat testa ”Shorts” i Indien. Kortformat-videoappen Vine, som föregick TikTok, förvärvades och stängdes sedan senare av Twitter 2017.

Läs mer på CNN.