Det är inte helt enkelt att välja vad man ska titta på när man använder streamingtjänster med stort utbud. Man scrollar och scrollar genom ändlösa mängder serier och filmer utan att fastna för något. Nu har Netflix insett att användarna ibland vill slippa välja och testar ett nytt koncept med något som liknar traditionell tablå-TV. Alltså utvalt innehåll som visas på en bestämd tid.

Netflix börjar med ett test på franska tittare under november. Efter det är det tänkt att alla Frankrikes 9 miljoner Netflixanvändare ska få tillgång till tjänsten. Skälet till att man börjar i Frankrike sägs vara att fransmännen är extra förtjusta i traditionell TV.

Ur ett designperspektiv är det intressant att reflektera kring hur valfrihet och ett allt för stort urval kan vara överväldigande. En annan aspekt är de informationsbubblor som uppstår då innehåll anpassas efter användaren. Om vi hela tiden matas med innehåll som vi väljer själva eller som serveras av en algoritm så kanske det begränsar oss för nya influenser?

Vi får se om Netflix nya satsning når Sverige eller inte. Så länge kan man läsa mer om testarna här.