I samarbete med svenska mensskyddsföretaget Intimina har färgsystemsföretaget Pantone lanserat en ny nyans av rött – mens-röd. Förhoppningen är att utmana tabun och ge uppmärksamhet till något som är en naturlig del av livet.

Färgen ”Period red” ska enligt Pantone ge personer som har mens modet att känna sig stolta över vilka de är och känna sig trygga och bekväma i att spontant och öppet prata om denna naturliga kroppsliga funktion. Men lanseringen av ”Period red” är också en del av Intiminas ”Seen+Heard”-kampanj som ska hjälpa till att avdramatisera ämnet mens.

Det kan tyckas märkligt att det behövs en kampanj – eller en Pantone-färg – för något som faktiskt är just en helt naturlig del av livet. Men faktum är att mens fortsätter att vara ett hinder för jämställdheten i världen. I många länder får personer som har mens utstå diskriminering eller tvingas avstå från att gå i skolan under den tid de har mens för att det saknas rena och säkra produkter och toaletter.

I USA förekommer fortfarande s.k. ”tampon tax”, dvs. moms på mensskydd. År 2018 blev Skottland det första landet att införa gratis mensskydd för elever i skola, universitet och college och i år införde även England det.

Läs mer om den ojämställda mensen och Pantone ”Period red” hos Pantone och The New York Times.