Varje år sammanställer Medieakademin data över de svenska konton som har mest engagemang och räckvidd i sociala medier på Facebook, YouTube, Instagram, Twitter och övergripande för samtliga plattformar.

Nytt för i år är att Maktbarometern – utöver total räckvidd – också mäter snitt-engagemang (hur mycket ett konto engagerar för varje inlägg).

I år toppar humortrion JLC den övergripande listan över makthavare med mest räckvidd och engagemang i Sverige. Therése Lindgren (som låg etta förra året) ligger tvåa i år och familjen Jocke och Jonna Lundell hamnar på en tredjeplats.

Utöver de populära humor- och livsstilskonton som ligger i topp syns även konton som fått en skjuts till följd av pandemin. Dr Emma Frans ligger på en 8:e plats på Twittertopppen och bakteriologen Agnes Wold på plats 19. Likaså har Folkhälsomyndigheten gjort entré på listan för första gången någonsin, de ligger på plats 110 på totallistan.

På Facebook toppar Newsner som fokuserar på viraler och annonstrafik, de har första- och andraplatsen på listan med ”The typical jag” och ”Fredags fräckisen”.

På YouTube ligger Therése Lindgren etta. Listan över makthavare på YouTube är den som rör sig mest från år till år, något som Fredrik Idestål (som är YouTuber och ledamot i Medieakademin) menar visar på hur viktigt det är att anpassa sig till YouTubes algoritmer för att lyckas.

Mäktigast på Instagram är Lucas Simonsson, följt av Therése Lindgren och Joakim Lundell. De som klättrat mest på Instagram-listan är Carina Berg och Ellen Bergström, som gjort det till följd av att de båda fött barn det senaste året – livsomvälvande händelser är nämligen något som Medieakademin sett som framgångsfaktorer i sociala media även tidigare år.

Se alla listor och läs mer om Maktbarometern hos Medieakademin.