Facebook har lanserat ett nytt infocenter med information och resurser om klimatförändringar. Informationen kommer att tillhandahållas av ledande klimatorganisationer. Facebooks nyhetsadministratörer ska också publicera inlägg till infocentret från relevanta och pålitliga källor. Användare kommer också att kunna få tips på vad de kan göra för att förhindra klimatförändringar.

Infocentret finns till en början tillgängligt i USA, England, Tyskland och Frankrike men kommer att lanseras i flera länder inom kort.

I samband med lanseringen säger Facebook också att de har som mål att uppnå noll koldioxidutsläpp i sina globala verksamheter i år. Till år 2030 ska de ha noll utsläpp genom hela sin värdekedja. Ett exempel på detta, eller i alla fall ett steg i rätt riktning, är Facebooks datacenter i Odense i Danmark som helt och hållet drivs av vindkraft.

Förhoppningsvis kommer det nya infocentret också medföra att Facebook blir bättre på att rensa upp bland klimatförnekare och konspirationsteoretiker på plattformen, något de historiskt varit väldigt dåliga på att stoppa.

Läs mer hos Mashable