I slutet av juni kom den indiska regeringen med beskedet att man skulle bannlysa 59 kinesiska appar som man anser vara ett hot mot den nationella säkerheten. En av dessa var den mycket populära appen TikTok. Många indiska influencers drabbades mycket hårt ekonomiskt av detta. Innan appen togs bort hade TikTok mer än 200 miljoner användare i Indien och många av dessa har lyckats skapa sig en stadig inkomst genom många följare och inlägg.

I kölvattnet av detta beslut från den indiska regeringen har nu Instagram utvidgat sin TikTok-rival, känd som Reels. Förutom Indien är Instagram Reels live i Brasilien, Frankrike och Tyskland. Men en talesman på Instagram antyder att utvidgningen kan bli ännu bredare.

Reels är designat för att vara en funktion inom själva Instagram. Reels gör det möjligt för användare att skapa och posta korta, 15-sekunders videor med musik eller annat ljud, liknande TikTok. Precis som TikTok erbjuder Reels en uppsättning redigeringsverktyg – som t.ex. en nedräkningstimer eller justering av videons hastighet.