Den danska designern Michael Flarup har skrivit en intressant artikel med anledning av designen i nya macOS 11 (Big Sur) som vi skrev om för ett par veckor sedan. Här ger jag min syn på saken.

Bakgrund

Då Apple släppte sin första iPhone för över 13 år sedan hade gränssnittet och ikonerna en utpräglad 3D-känsla som efterliknade de verkliga föremålen som de skulle illustrera. Knappar ritades med skuggor och glans som gav känslan av att vara fysiska föremål. Det här gäller inte bara Apple utan var en global trend inom hela mjukvaruvärlden. Den här typen av verklighetshärmande design brukar kallas skeumorfisk.

Bild på äldre iphone

Kommer ni ihåg den här?

Som med alla designtrender så finns det motreaktioner och några år senare kom iOS 7 och nu var allt blankt och bubbligt utbytt mot en betydligt mer avskalad stil som brukar kallas för ”flat design”. Den trenden har varit den ledande och mest populära sedan dess. Det blanka försvann och skuggor blev tunnare. Ikonerna blev i större utsträckning platta piktogram snarare än föremål med djup.

iPhone med IOS 7

En plattare design i iOS7

Den tidigare bubbliga designen kändes ganska snabbt passé så det kändes skönt och uppfriskande att börja arbeta med en mer avskalad form. Men platt design har också sina svagheter. Om allt är platt, hur kan jag då skilja på klickbara ytor och statisk information? Och om jag gör ett val, hur skiljer jag på att något blivit klickat på eller inte? Man tappade alltså mycket av den instinktiva tydligheten som fanns tidigare. Sen finns också andra aspekter som att en plattare design helt enkelt kan upplevas som mindre inspirerande och rolig. Det senare kan givetvis också vara en styrka i många sammanhang men det går inte att komma ifrån att mycket av lekfullheten dog med den platta designen.

iOSversioner

I iOS 13 (till vänster) används skuggor för att förtydliga vad som är valt i reglaget. Till höger i iOS 12 används en enfärgad markering.

Vad har ändrats?

När Apple nu släpper sitt nya macOS så har mycket av det mjuka och taktila från äldre formspråk kommit tillbaka. Man har inte gått hela vägen utan det ligger i detaljerna men helhetsbilden är ändå påtagligt annorlunda med mer ljusskiftningar som skapar skapa djup.

Ikoner från macOS 11 - Big Sur

Uppdaterade ikoner med det nya formspråket.

Som alltid skapar den här typen av ändringar reaktioner i den aningen lättkränkta designvärlden. Men inom mig tändes en liten gnista av hopp och glädje över att trenden verkar ha svängt. Inte så att man okontrollerat fallit tillbaka till glasknapparna i de första iPhonelurarna men ändå gläntat på dörren till något mer än bara enfärgat på enfärgat.

Dribbble

På designforumet Dribbble kan man se att många redan börjat experimentera med den nya stilen.

Så vad spelar det för roll?

Givetvis så är en designer fri att ta fram egen form utifrån kundens behov och projektets inriktning och det görs hela tiden. Att slaviskt följa trender är inte bra för varken designern eller mottagaren av design. Men det går inte att komma från att utseendet på de tekniska apparater som vi använder dagligen påverkar oss och vår smak. En annan aspekt är att den design som en digital designer arbetar fram kommer att synas tillsammans med det nya operativsystemet eller den nya webbläsaren. Det gör att det är omöjligt att inte förhålla sig till det. Ett annat exempel på det är Google Material Design som har haft ett enormt genomslag på senare år.

Ny Zeplinikon

Exempel på hur designern Lucas Haas har använt Appels nya stil i en ny ikon för appen Zeplin.

Vad händer nu? 🔮

Trender kommer och trender går och så kommer det fortsätta vara. Givetvis kommer det motreaktioner på den här utvecklingen också. Den förändring som vi ser nu kan man nog snarast tänka på som ett breddat spektrum och nya möjligheter. Platt design lever och frodas fortfarande i de projekt där det är den designen som bäst gör jobbet. För design har inget självändamål utan är ett verktyg. Bra design utgår från användarens behov. Bra design förmedlar känslor och bygger upp varumärken.