Under juli månad hålls en ”Stop Hate For Profit”-kampanj organiserad av The Anti-Defamation League, The National Association for the Advancement of Colored People (NAACP) och andra rättviseorganisationer i USA. Kampanjen syftar i synnerhet till Facebook och deras riktlinjer och hantering av våldsamma hot, desinformation och hets mot folkgrupp. Kampanjen kräver att företag bojkottar annonsköp på plattformen under juli månad.

Flera stora företag har anslutit sig till kampanjen, bland dem Unilever, Verizon, the North Face, Patagonia, Ben & Jerry’s, Magnolia Pictures, Honda och Hershey.

Senast i raden av företag att avbryta sin annonsering i sociala media är Starbucks. Det meddelade de i ett blogginlägg igår kväll. I inlägget skriver de att de tar avstånd från hets mot folkgrupp och anser att både företagsledare och politiker behöver samarbeta för att skapa en riktig förändring. Starbucks har dock inte anslutit sig till ”Stop Hate For Profit”-kampanjen utan säger att de kommer att avbryta sin annonsering på sociala media-plattformar medan de fortsätter sina diskussioner internt, med sina mediapartners samt rättviseorganisationer. Starbucks säger också att de kommer att fortsätta posta i sociala media, dock inte göra betald marknadsföring.

Läs mer om ”Stop Hate For Profit”-kampanjen på stophateforprofit.org

Via The Verge