Att man ska jobba datadrivet är det många som pratar om men varför ska man göra det och hur kommer man egentligen igång?

På en sajt eller i en app där man säljer produkter kan det vara enklare att hitta incitament och få resurser för att jobba med mätning , men hur kan man tänka om man t ex driver och ansvarig för en informations-sajt? För mäta behöver vi göra, annars vet vi inte om vi lyckas med det vi vill, om vi har prioriterat rätt och lagt våra pengar på rätt insatser. Det kan också vara svårt att få igenom och förankra beslut internt om vi inte har statistik och fakta att luta oss emot.

Det kan dock vara svårt att veta hur man ska börja. Därför har vi, med utgångspunkt  Avinash Kaushik modell och den här smått överpedagogiska Google-videon, satt ihop ett enkelt upplägg där vi steg för steg beskriver hur du kan tänka och göra för att komma igång. Vi har valt att utgå från oss själva och vår egen sajt, bazooka.se, i det här exemplet.

Mål- och mätplan i fem steg

Steg 1. Varför finns vi? Vad är vår affärsidé?

Steg 2. Vilken strategi och vilken taktik stödjer affärsidén?

Steg 3. Vad ska vi mäta? Vilka är våra viktigaste mätpunkter (KPI:er)?

Steg 4. Hur vill vi segmentera statistiken?

Steg 5. Utifrån våra mätpunkter, vilka mål ska vi sätta upp så att vi vet om vi har lyckats eller inte? I vårt fall, hur många leads vill vi att bazooka.se ska generera per månad? Hur många vill vi ska prenumerera på vårt nyhetsbrev? Hur många likes och kommentarer vill vi få på våra sociala medier-poster?

(Steg 6. Implementera analytics och mätpunkterna på din sajt eller i din app och sätt upp en dashboard så att du kan följa utvecklingen. Det här steget är inte en del av mål- och mätplanen, men något som behöver göras efter att mätplanen är klar.)

Exempel på ett enkelt upplägg

Och kom ihåg, det här arbetet är inget ensamjobb så ta hjälp av din chef, ditt team, dina kollegor och din byrå.

Lycka till!