IKEA har i dagsläget 433 butiker i 52 länder och är världens största möbelhandlare. Men trots sin populäritet kämpar de stora butikerna med att få kunder att komma till butikerna, de kan vara både svåra och tidskrävande att ta sig till.

Med detta i åtanke experimenterar nu IKEA med en ny strategi som gör det möjligt för kunder i Ryssland att handla och designa sina hem — från hemmet. Företagets nya tjänst som kallas Kvartiroteka hjälper köparna att anpassa sina hem utan att behöva åka till en fysisk butik.

IKEA är väldigt stort i Ryssland och enligt Bloomberg är Ryssland IKEA’s näst snabbast växande marknad. 60% av ryska medborgare bor i stort sett i identiska lägenheter från Sovjettiden. Lägenheterna är byggda av betong och har en planlösning som kräver att familjer delar badrum och kök. Eftersom dessa lägenheter ursprungligen utformades för att vara tillfälliga, är de inte bara helt identiska utan också väldigt utdaterade. IKEA erbjuder nu invånarna att sätta sin egen personliga stil i dessa bostadsområden.

Kvartiroteka funkar så att man har tagit 14 vanliga sovjetiska planlösningar som gör det möjligt för kunderna att skapa virtuella makeovers för sina lägenheter genom att välja IKEA-möbler och annan heminredning, ungefär som att spela dataspelet The Sims.

Företaget har också satt upp fem ”designstudios” i utvalda städer där kunder kan träffa en konsult och få personlig hjälp i att inreda sin lägenhet.