Sveriges Konsumenter anmäler gentestföretaget MyHeritage till Datainspektionen och Konsumentverket för brott mot GDPR-lagen. Enligt Sveriges Konsumenter är avtalet runt DNA-tjänsten, där användare kan DNA-testa sig för att hitta släktband, alldeles för komplicerat för en vanlig konsument.

Så här skriver Sveriges Konsumenter i sitt pressmeddelande:

”Det är en extremt lång avtalstext, som dessutom är fylld av ord som du behöver vara såväl läkare som jurist för att förstå. Och om du nu skulle orka läsa igenom det svenska avtalet så säger MyHeritage att det ändå är den engelska versionen som gäller juridiskt. Och i den står något helt annat.

–Som om det inte vore nog så ger de sig själva obegränsad möjlighet att ändra villkoren efter att konsumenten godkänt dem. De är också hemliga med om vad de tänker att göra med de väldigt intima uppgifterna och vem de kan tänkas dela dem med. De garanterar inte heller kvaliteten på testresultatet, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter.”

Enligt Sveriges Konsumenter har över 26 miljoner människor världen över DNA-testat sig och minst 150 000 av dessa tros vara svenskar.

Läs mer om anmälan hos Sveriges Konsumenter.