Fler och fler ringer till SOS alarm för att få akut hjälp. Förra året tog deras operatörer emot 3,3 miljoner samtal vilket innebär en ökning med hela 9% på två år.

Ett datorprogram som använder artificiell intelligens kommer nu erbjuda ett extra stöd för operatörerna genom att lyssna på den som ringer in och tolka om personen som talar kan ha drabbats av hjärtstopp. Det kan handla om att personen använder diffusa ord och uttrycker sig på ett sätt som är typiskt vid just det tillståndet.

Om programmet uppfattar att personen som ringer uppvisar symptom kommer operatören få se en dialogruta som signalerar att det kan vara fråga om ett hjärtstopp. Programmet kommer även föreslå kontrollfrågor som operatören kan ställa. Efter som hjärtstopp är ett akut tillstånd får operatören därigenom också hjälp att prioritera det samtalet.

Vid tidigare utvärderingar har man sett att träffsäkerhet för att upptäcka hjärtstopp ökat från 72% till 84% då man använt AI som stöd.

Jönköping och Halmstad blir först ut och ska använda den nya funktionen redan efter sommaren.

Nyheten kommer från Sverigesradio.se