Den 7 februari, en dag före valet i Delhi släpptes två videoklipp där politikern Manoj Tiwari från partiet Bharatiya Janata Party (BJP) kritiserar den befintliga Delhi-regeringen. I ena videon talar Tiwari engelska och i den andra på Hindi-dialekten Haryanvi. Filmerna har fått stor uppmärksamhet eftersom man har använt sig av så kallad deepfake-teknologi för att nå ut till fler väljare.

Enligt Sagar Vishnoi från pr- och kommunikationsfirman The Ideaz Factory som kom på idén, bygger det hela på att man har låtit skådespelare läsa in Tiwaris budskap på olika dialekter och språk, för att sedan synkronisera inspelningarna med videoklipp på Tiwari. På så vis ser det ut som att han talar direkt till väljarna på deras egna dialekt eller språk. Indien har bara två officiella språk – hindi och engelska – men vissa delstater har sina egna språk och det finns dessutom hundratals dialekter. Enligt Vice har deepfake-klippen nått runt 15 miljoner människor.

Deepfake-tekniken har hjälpt oss att skala upp kampanjer som aldrig förr, berättar Neelkant Bakshi, medansvarig för sociala medier för BJP.

Nedan kan ni se orginalklippet och även de två deepfake-klippen.

Orginal:

Engelska:

Haryanavi:

Läs mer här