En startup i Singapore kallad Lumitics, tidigare känd som Good For Food har, tack vare investerare, samlat ihop 557.000 dollar, ca 5.6 miljoner kronor. Lumitics grundades 2017 av Rayner Loi och Keshav Sivakumar och syftar till att hjälpa restauranger och kök att minska matavfallet.

Deras flaggskeppslösning, Insight, är en smart matavfalls-spårare som använder sensorer och bildigenkänningsteknik för att identifiera vilken typ av mat som kastas. Den genererar sedan data – till exempel hur mycket av en maträtt i en buffé som kastas – för att hjälpa företag att minska matavfall, sänka kostnader och förbättra sina miljömässiga fotavtryck.

Enligt företaget kastas varje år ca 810 000 ton mat i Singapore, där hotellkök står för ca 25 procent av detta.

Från att arbeta med några av världens största hotellkedjor har vi sett Insight hjälpa våra kunder att minska matavfallet med cirka 30% till 40%, vilket sänker matkostnaderna med cirka 3% till 8%,

säger Loi, VD för Lumitics.