Idag används ofta chatbotar i syfte att erbjuda kundservice på exempelvis webbplatser. Men chatbotar har sina begränsningar och kan inte hålla samma typ av konversation som en mänsklig kundtjänst.

Det säger sig dock Google vara på väg att förändra genom chatboten ”Meena” som de nu utvecklar. Meena ska kunna chatta om vad som helst, precis som om du pratade med en människa.

Forskningsteamet vid Google Brain siktar på att Meena ska kunna täcka upp de brister som nutidens chatbotar har. Istället för att ge svar som inte är så specifika, är Meena utvecklad för att fokusera på att förstå kontexten av en konversation. På så sätt ska Meena kunna ge ett vettigt svar på i stort sett vad som helst som användaren frågar om eller vill prata om.

Meena tränas på 341 GB av publika texter från konversationer i sociala media. Det är 8,5 gånger mer data än de mest avancerade chatbotarna som finns idag. Mänskliga bedömare analyserar chatbotens svar och anger om det är rimligt utifrån konversationens kontext.

Läs mer hos 9to5Google