Opera satsar stort i Afrika och företagets webbläsare är den näst mest använda efter Chrome. Det norska företaget har även andra digitala produkter med fokus på den afrikanska marknaden: ORide, OTrike, Obus (olika Uber-liknande tjänster), OFood (matleveranser) och OKash (låntjänst) med flera. Allt samlas i en app som heter OPay där alla ekonomiska transaktioner sker.

Bild på en av ORides många förare

En av ORides många förare

Kinesiska investerare går nu in med 120 miljoner dollar i OPay vilket kan adderas till de 50 miljoner dollarna som redan samlats in.

Det bor 1,2 miljarder människor i Afrika och en stor andel av dem saknar finansiella banktjänster så som kreditkort och betalkort. Möjligheterna för tillväxt är stora och det är lätt att förstå det stora intresse som företag och investerare visar i regionen. Ett annat färskt exempel på det är att Visa nyligen investerade 200 miljoner dollar i det nigerianska företaget Interswitch – ytterligare en digital betaltjänst.