Signal AI har tidigare enbart sysslat med mediabevakning och fokuserat på hur företag och organisationer omtalas i pressen. Det handlar om att kunna se trender och även hantera eventuell ryktesspridning. På senare tid har man även börjat analysera sociala medier för att ge en bättre helhetsbild.

Nu breddar man och börjar titta på öppen data från andra parter. Med hjälp av maskininlärning kan man gå igenom stora mängder data och komma med analyser och göra försök att förutse framtiden. På så vis kan AI användas som beslutsstöd då man driver och utvecklar företag. Informationen kan även vara värdefull för reklambyråer och PR-konsulter som kan bidra med värdefulla insikter till sina uppdragsgivare. Hur ska den nya parfymen dofta? Har folk tröttnat på storbankerna?*. Det går att få fram data om det mesta.

Signal AI kan även syssla med andra saker som är tidskrävande för oss människor. Exempelvis gå igenom juridik och lagändringar som berör verksamheten och larma om det är något som man behöver hålla koll på. En av Signal AIs kunder är Deloitte som sysslar med skattereglering. De säger sig har sparat 100 miljoner dollar per år genom att börja använda AI för att hålla sina kunder uppdaterade kring nya regler.

För att undvika att hamna i problematiska situationer säger sig Signal AI endast använda sig av ”offentligt tillgänglig tredjepartsinnehåll”. I kölvattnet av de omfattande skandalerna kring hantering av personlig data kan man verkligen förstå varför man är försiktig på den här punkten.

*Facit: Melon och ja.

Läs mer på TechCrunch