Såhär i Halloweentider bestämde sig två New York-baserade creative directors – Zack Roif och Matthew Woodward – för att skapa något som ger obehagskänslor hos alla oss som jobbar med design (eller som har något som helst intresse för typografi och design).

De har tagit det klassiska och flitigt använda och älskade typsnittet Helvetica och gjort sin egen variant av det, kallad Hellvetica. Det som gör Hellvetica så obehagligt är dess kerning, dvs. avståndet mellan bokstäverna i orden. Inom typografi och design är kerning ett riktigt finlir där små skillnader i avståndet mellan bokstäverna har påverkan på hur behagligt eller lätt det är för läsaren att ta till sig texten.

Tidigare i år gjorde Monotype (som står bakom originalet Helvetica) en uppdatering av typsnittet. De ritade om närmare 40 000 av bokstäverna för att göra dem härligare att läsa och få dem att fungera bättre i mindre typsnittsstorlekar.

Zack och Matthews Hellvetica är (tack och lov) ett Halloween-skämt. Det kröp i alla fall i mitt skinn att läsa bokstäverna i den gyttja orden blir av Hellvetica.

Om du, mot förmodan, skulle vilja använda Hellvetica så kan du ladda ned det på typsnittets officiella webbplats här.