För ett år sedan rullade Google ut ”.new”-länkar som fungerar som genvägar för att direkt kunna skapa nya Google-dokument. Genom att t.ex. skriva doc.new skapar man ett nytt dokument och motsvarande sheet.new för att skapa ett nytt kalkylblad.

Idag tillkännagav Google att de kommer att släppa .new till resten av webben. Nu kan alla företag eller organisationer registrera en egen .new-domän. Flera företag har redan gjort detta, inklusive Microsoft som har registrerat word.new för att skapa ett nytt word-dokument, eller Spotify som har registrerat playlist.new för att börja lägga till låtar till en ny spellista.

Domänerna är utformade för att få användare direkt till åtgärden, dvs, istället för att behöva besöka en tjänst och sedan logga in och hitta rätt meny eller funktion kan de direkt börja skapa.

Det har inte varit lika stor rush efter dessa action-baserade domäner som för andra toppdomäner. Det finns några roliga användningsfall, som t.ex. Spotify’s playlist.new och Microsoft’s word.new, men andra är mindre övertygande eftersom du kommer att hamna på registerings- eller inloggningssidor, detta p.g.a att de inte är vardagliga tjänster.

Till och med den 14 januari 2020 kan varumärkesägare registrera sina .new-domäner. Från och med 2 december 2019 kan vem som helst ansöka om en .new-domän under den begränsade registreringsperioden.