I slutet på förra veckan lanserade Facebook sin nya dejtingtjänst – Facebook Dating – på marknaden i USA. Tjänsten finns utöver på den amerikanska marknaden även i 19 andra länder, dock ännu inte i Sverige. Det finns t.ex. i Kanada, Colombia, Thailand, Argentina och Mexico sedan över ett år tillbaka.

Facebook säger att dejtingtjänsten ska vara deras egna version av dejting-appen Tinder men designat för personer som är intresserade av meningsfulla relationer. För att möjliggöra dessa meningsfulla relationer har tjänsten utformats för att tvinga användare att klicka in på en annan användares profil innan de kan ”avstå” alternativt skicka ett meddelande om de är intresserade i ett matchningsförslag.

Självklart nyttjar Facebook deras ägandeskap av Instagram till Facebook Dating. Användare kommer att kunna använda bilder från sitt Instagramflöde i sin dejtingprofil. Innan slutet av året ska användare också kunna lägga till Instagram stories till Facebook Dating. Syftet är att ge din potentiella framtida partner en inblick i den mindre ”filtrerade” versionen av dig.

Om Facebook Dating lyckas skapa mindre ytliga relationer än Tinder och liknande dejtingappar genom att koppla in Instagram och tvinga användare att läsa varje matchade persons profil återstår att se.