Jobbar du med, eller håller du på med internet på ett eller annat sätt (för vem gör inte det?), så har du sannolikt utsatts för ”dark patterns” någon gång. Men vad är dark patterns för något? Låt oss kika lite närmare på det.

Dark patterns (direkt översatt: mörka mönster) är trick som används på webbplatser och i appar för att få användare (med andra ord: dig) att göra saker oavsiktligt. Till exempel att köpa eller anmäla dig till något.

Här följer några exempel på dark patterns (kanske kan du komma på något tillfälle du själv blivit offer för något av dem?):

Smygvaror i korgen

När varor smygs in i varukorgen på en webbplats utan att du själv lagt dem i din varukorg. Ofta placeras de där någon gång under köp-processen som en extra produkt som du måste välja bort.

Privacy Zuckering

Du luras att dela mer information om dig själv publikt än du hade för avsikt att göra. Detta dark pattern är döpt efter Facebooks VD och grundare Mark Zuckerberg.

Vilseleda

Designen gör avsiktligen så att du fokuserar din uppmärksamhet på en viss grej för att distrahera dig från något annat.

Dolda kostnader

Du når det sista steget i köpflödet på en webbplats och upptäcker först då att oväntade kostnader har adderats till totalen, t.ex. fraktavgift, tull eller skatter.

Bekräftelse-skam (Confirmshaming)

Att inge skuldkänslor hos användaren för att få dem att anmäla sig eller gå med i något. Alternativet att tacka nej är uttryckt på ett sådant sätt som får användaren att välja att gå med eller samtycka.

Förklädda annonser

Annonser som är förklädda till annat typ av innehåll eller annan typ av navigation, detta för att få dig att klicka på dem.

Tvångsprenumeration (Forced Continuity)

När gratisperioden på en tjänst löper ut och en löpande avgift börjar dras från ditt kreditkort utan att du blir informerad om det. Ibland kombineras detta dark pattern med att göra det extra svårt för dig att avsluta ditt medlemskap eller din prenumeration.

Skräppost till kompisarna

En produkt eller tjänst ber om tillgång till din mailadress eller dina sociala media-kanaler med förklaringen att det t.ex. ska hjälpa dig hitta vänner som också använder tjänsten/produkten. Tillgången till din information används sen för att skicka skräppost till dina kontakter i ett meddelande som påstås komma från dig.

Här kan du se en video som sammanfattar dark patterns.

Vill du läsa mer om dark patterns finns en hel hemsida tillägnad det. På darkpatterns.org kan du läsa om olika typer av dark patterns och se exempel på dem i deras ”Hall of Shame”. Det är också darkpatterns.org som myntat själva uttrycket, webbplatsen har för avsikt att uppmärksamma om dark patterns samt hänga ut företag som använder sig av dem för att lura användare.