Trots en ordentlig flopp för både version 1 och 2 av Spectacles väljer Snapchat att lansera en tredje version av sina solglasögon med kameror. Spectacles 3 går att förbeställa nu.

Nytt för Spectacles 3 är att de har två kameror – en på vardera sida av solglasögonen. De två kamerorna möjliggör uträkning av djup och avstånd mellan användaren och det objekt hen tittar på. När användaren sen laddar upp sitt filmade material på Snapchat kan de välja från en helt ny serie effekter i Augmented Reality (AR) som samspelar med djupet och omgivningen i det filmade materialet. Till exempel kan man lägga till hjärtan som flyter runt och spricker när de kommer i kontakt med ett objekt i videon. Vi snackar alltså ansiktsfilter on speed.

Spectacles 1 och 2 floppade som sagt rejält och Snapchat säger själva att målet med Spectacles 3 inte är att sälja en miljard produkter. De ser den nya lanseringen som en provkörning och ett tillfälle att lära sig mer. Av den anledningen har Snapchat satt ett högre pris på Spectacles 3, de kostar 370 amerikanska dollar (cirka 3 530 kr). Tidigare Spectacles kostade 150 dollar (cirka 1 430 kr) respektive 200 dollar (cirka 1 910 kr).