Robotar finns lite överallt i våra liv nu. De assisterar oss på olika vis med bland annat uppgifter vi människor kanske tycker är tråkiga eller repetitiva.

På biblioteket Oodi i Helsinki, Finland hjälper robotar till exempel personalen att flytta böcker mellan olika våningar. Nyligen kontaktade Oodi den digitala konsultbyrån Futurice med en förfrågan om att programmera robotarna att hjälpa personalen med ytterligare uppgifter.

Efter intervjuer med flera av bibliotekarierna bestämde sig Futurice för att programmera robotarna att göra de uppgifter som bibliotekarierna hatade att göra – bland annat att visa kunderna till hyllan för skönlitteratur och vägen till toaletterna.

Futurice upptäckte dock ett problem när de testade robotarna. Besökarna respekterade inte robotarna och såg de inte som något de kunde interagera med. Vissa barn klättrade dessutom på robotarna och folk var helt enkelt inte särskilt intresserade av de hjälpsamma robotarna, deras boxiga form var för abstrakt för att attrahera besökarna.

Lösningen på problemet visade sig vara att ge robotarna ett mer hjälpsamt och vänligt utseende. Det gjorde Futurice genom att sätta ögon på robotarna och programmera robotarna att reagera på olika sätt beroende på hur mycket eller lite människor interagerar med dem. Får de inte så mycket uppmärksamhet blir de ”uttråkade”, och lyckas de hjälpa kunderna blir de glada och kan ge ifrån sig glada små ljud. De här förändringarna gjorde att besökarna började interagera mer med robotarna och slutade missköta dem.