Det är ingen hemlighet att dina surfvanor resulterar i anpassade annonser. Ibland är det hjälpsamt, ofta irriterande och i vissa fall påträngande. Firefox har nu släppt ett verktyg som de kallar ”Track this”. Du väljer mellan personligheterna ”hyperbeast”, ”doomsday”, ”influencer” och ”filthy rich”. Verktyget öppnar hundra flikar med webbplatser som passar din persona och på det sättet hamnar vilseledande information bland den spårningsdata som samlas in om dina vanor.

Att öppna så många flikar kan vara krävande för datorn och det hela känns mer som en kul grej än ett praktiskt verktyg. Syftet med ”Track this” är att öka medvetenheten kring integritet och mer specifikt att uppmärksamma att Firefox numera har som grundinställning att blockera spårdata. Stor tumme upp till Mozilla som visar att de vill hjälpa användaren att ha kontroll på sin information. Kolla tex in deras webbplats ”Privacy not included” där du kan se hur mycket dina teknikprylar spionerar på dig.

Privacy not included - skärmdump
Läs mer på fastcompany