Scandic har sedan den 6 maj infört nya städregler på alla sina hotell. Reglerna innebär att ditt hotellrum bara städas när du checkar ut från hotellet. Bor du flera dagar i sträck på hotellet (två dagar eller fler) får du inte rummet städat och sängen bäddad – så vida du inte anmäler i receptionen senast klockan 23 kvällen innan att du vill ha städservice (som i dagsläget inte kostar dig något extra).

Hotellkedjan beräknar att man kommer att kunna spara 10 miljoner liter vatten, 6 000 liter rengöringsmedel och minska tvättmängden med upp till 1,6 miljoner handdukar per år. Undersökningar som hotellet gjort visar framför allt att vattenbesparing är viktigt för gästerna. Hotellkedjan tror att majoriteten av gästerna som bor flera nätter inte kommer att välja till städning annat än i undantagsfall. Vanessa Butani, hållbarhetschef på Scandic Hotels säger i ett pressmeddelande,

Det är tydligt att vi måste göra förändringar i vårt samhälle för miljöns och klimatets skull. Det här initiativet handlar om vad vi kan göra tillsammans med våra gäster och samtidigt använda kraften av att vi är en stor kedja för att göra skillnad på riktigt.

Scandic uppger att ”eventuella kostnadsbesparingar” kommer att helt återinvesteras i verksamheten i form av nya miljösatsningar, till exempel ännu fler laddstolpar för gästers elbilar eller ny utrustning i restaurangköken för att ytterligare minska kedjans matsvinn.

Scandic är den största hotelloperatören i Norden med ett nätverk av cirka 57 000 hotellrum fördelat på 280 hotell i sex länder. Inledningsvis införs den nya städpolicyn enbart i Sverige, där man i dag driver 85 hotell.