Den 24 april 2013 kollapsade Rana Plaza-byggnaden i Bangladesh. I kollapsen dödades 1 138 personer och 2 500 skadades. De flesta av offren var unga kvinnor. Inom Rana Plaza verkade fem olika textilfabriker som alla tillverkade kläder för globala märken. Till följd av den tragiska händelsen grundades den årliga Fashion Revolution Week som sker denna vecka (22-28 april).

Fashion Revolution Week är en global rörelse som uppmärksammar klädproduktion. De frågar ”Who made your clothes?” (Vem skapade dina kläder) Hur mycket fick personerna betalt och hur ser deras liv ut? Ungefär 75 miljoner människor jobbar för att skapa kläderna vi köper från modejättarna. 80 procent av dessa är kvinnor i åldrarna 18 till 35 år och majoriteten av dem lever i fattigdom. Både människor och vår planet tar enorm skada av hur mode skapas, dess ursprung och vår konsumtion av kläder och prylar.

Som ett sammanträffande meddelade H&M denna vecka att de inför produkttransparens på samtliga av sina klädesplagg. År 2013 publicerade H&M en lista över sina leverantörer och sedan 2017 har konsumenter kunnat ta del av information om hur H&Ms ”Conscious Exclusive”-kollektioner produceras. Nu utökar de transparensen till samtliga av sina klädesplagg och visar detaljer om produktionsland, leverantör, fabriksnamn och adresser samt hur många personer som jobbar i fabrikerna. H&M säger att syftet är att erbjuda sina kunder möjlighet att ta mer informerade beslut när de shoppar.

Från och med den 23 april ska informationen finnas tillgänglig i H&Ms 47 online-marknader och kunder kan också kunna komma åt informationen i de fysiska butikerna genom att skanna prislappen med H&M-appen.