Biometrisk skanning (dvs. all typ av skanning av din biometriska data. som t.ex. ditt ansikte, DNA, fingeravtryck m.m.) blir allt vanligare. Men att det används och hur det används för att hålla koll på dig och andra människor är höljt i dunkel.

Ämnet har nu blivit en viral tråd på Twitter efter att en flygresenär tog upp frågan om ansiktsigenkänning med flygbolaget JetBlue.

När MacKenzie Fegan passerade igenom flygplatsen i USA förra veckan slogs hon av att någonting hade förändrats i boarding-processen. Hon förväntade sig behöva visa upp sitt boarding-pass vid något tillfälle innan hon klev på planet, men istället krävdes bara att hon tittade in i en kamera.

Hon tog till Twitter för att be flygbolaget JetBlue om svar på sina funderingar. Hennes Twitter-konversation med JetBlue har nu blivit en viral tråd.

I tråden kan man följa konversationen mellan Fegan och JetBlue där hon frågar dem om ansiktsigenkänning har ersatt boarding-pass, utan hennes vetskap och om hon på något sätt ovetandes godkänt detta?

I konversationen som följer framgår det att JetBlue fått hennes biometriska data från The United States Department of Homeland Security och att bilderna på passagerare sänds via en databas hos Customs and Border Protection. Alltså har den amerikanska staten försett en privatpersons biometriska data till ett privatägt företag. JetBlue menar att man som passagerare har möjlighet att välja att avstå från den här proceduren, dock framgår det att din biometriska data finns i en på förhand laddad foto-databas över samtliga passagerare med biljetter på flyget – oavsett om du valt att ”opt out” eller inte.

Läs hela tråden på Twitter här