Gillar du smink så lär du bli peppad av den här nyheten! Glossier lanserade nämligen ett nytt märke igår kallad Glossier Play. Till skillnad från deras huvudlinje – som består av basprodukter i naturliga färger som ska ge dig den där ”osminkade” looken – så är denna kollektion mer lekfull och dramatisk med starka färger och glitter. Och idén kom till av deras kunders beteende och önskemål.

En bild på en logotyp för sminkmärket Glossier Play

Varför berättar vi om det här då? Jo, vi tycker att Glossier har ett väldigt smart tänk kring hur de tar fram nya produkter. De lyssnar på och frågar sina kunder vad de vill ha och utvecklar nya produkter utifrån det (istället för att gå på trender, sminkexperter eller säsong). Det här är något vi tror starkt på och också jobbar utifrån – vad vill målgruppen ha? Vi ser alltför ofta ett alldeles för starkt ”inifrån och ut”-tänk, dvs. en tro om att man kan sin kund, har stenkoll på vad de vill ha och därför inte behöver fråga dem (i alla fall inte så ofta). Åsikter och smaker förändras ständigt, och nya behov och önskemål uppstår. Därför räcker det inte att kolla med din kund lite då och då. Så, låt dig inspireras av Glossiers framgångssaga:

“We can launch it whenever we want and in whatever way we want. That’s what digital does for your ability to be creative”

Citat från Henry Davis, Glossier

Glossier är ett amerikanskt sminkmärke som grundades av Emily Weiss år 2010, och de har redan blivit stora på marknaden. De har ett par tydliga framgångsfaktorer som skiljer dem åt från andra stora sminkmärken. Till exempel så säljs de flesta stora sminkmärken (såsom L’Oreal och Estée Lauder) via tredjepartsåterförsäljare (t.ex. Sephora), Glossier hittar du däremot inte i någon stor sminkbutik. De säljer direkt till sina kunder via sin webbplats, sina butiker i LA och New York samt i sina temporära pop up-butiker i USA. Det här gör att de kan samla in mer data direkt från sina kunder. Det gör de också genom sina sociala medier och deras blogg Into the Gloss, genom vilka de skapat ett community med sina kunder.

Två bilder på tjejer med färggrann ögonskugga och läppstift från Glossier Play

Det är just detta community som är idésprutan till Glossiers produktutveckling. Istället för att basera sina produkter på trender, sminkexperter eller säsong så frågar Glossier sina kunder direkt vad de önskar – och lyssnar ständigt på vad de efterfrågar. En av deras mest populära produkter, en ansiktsrengöring, är resultatet av ett blogginlägg i Into the Gloss där Weiss frågade kunderna hur deras dröm-cleanser ser ut, luktar, känns, vad den gör osv. De fick över 380 kommentarer på inlägget. Utifrån kundernas önskemål och kriterier utvecklade de Milk Jelly Cleanser som nu är en av deras bästsäljare. Med kunden i fokus och via sina digitala kanaler har Glossier alltså sett sin framgång.

På samma sätt har Glossier Play kommit till – Glossier märkte att deras kunder ofta efterfrågade färgstarkt smink som komplement till sina Glossier-produkter. På Instagram blev Glossier taggade i inlägg där personer hade på sig Glossier-smink som grund men med ett färggrant läppstift eller en glittrig ögonskugga från ett annat sminkmärke som komplement. Och där föddes inspirationen till att skapa Glossier Play!

Så, när kollade du senast vad din kund vill ha? Hör av dig till oss på hej@bazooka.se så tar vi en kopp kaffe och pratar om hur vi kan kolla läget med dina kunder, och utveckla nya produkter eller tjänster utifrån deras önskemål!

Läs mer hos Fast Company och Marketing Week