Frankrikes motsvarighet till Datainspektionen (CNIL) bötfäller Google på motsvarande 512 miljoner kronor. CNIL menar att Google begår två misstag: Man lyckas inte göra det tydligt för användaren hur insamlad data används för exempelvis riktad reklam. GDPR kräver just att man förklarar det på ett begripligt sätt och Googles långa beskrivande dokument anses inte vara tydliga och enkla nog.

Den andra punkten är att man inte anser att Google låter användaren godkänna villkoren på ett giltigt sätt. Googles villkor ska enligt CNIL inte vara tillräckligt specifika och heltäckande.

En talesman för Google säger att Google är ”djupt engagerat” i att möta ”en hög standard av transparens och kontroll”. Google säger också att man studerar CNILs beslut för att bestämma vad som blir nästa steg.

I Sverige granskar datainspektionen hur sökjätten samlar på sig och använder sig av information om svenska användare. Datainspektionen har ställt en rad frågor och kräver svar från Google senast 1 februari, annars kanske vi får se nya böter.