Nya versionen av Chrome blockar annonser på webbplatser som visar för många annonser. Google-ägda Chrome beskriver det som att de blockar annonser på webbplatser där det ger användaren en ”abusive” upplevelse (annonser som inte följer god praxis).

Med det menar de webbplatser där annonser uppfyller följande kriterier:

Ger falska meddelanden

Element som ser ut som exempelvis chattfönster, varningar eller andra notifikationer och som leder till en annons eller landningssida när användaren klickar på dem.

Oväntade klickytor

Exempelvis transparenta bakgrunder, osynliga element, eller andra typiskt icke-klickbara ytor som leder till en annons eller landningssida.

Phishing

Annonser eller element som används för att stjäla personlig information eller lura användaren till att dela med sig av personlig information.

Automatisk omdirigering

Annonser eller element som automatiskt omdirigerar användaren till en annan sida utan att användaren aktivt gjort något för att föranleda omdirigeringen.

Muspekare

Annonser och element som liknar en muspekare eller klickande muspekare för att lura användaren till att interagera med den.

Skadeprogram eller oönskad mjukvara

Annonser eller element som marknadsför, hostar eller länkar till skadeprogram som kan installeras på användarens dator.

Via en särskild rapport i Google Web Tools kan webbplatsägare hålla koll på rapporter om oanständiga upplevelser på deras webbplats. Då har de 30 dagar på sig att korrigera det rapporterade problemet innan Google blockerar samtliga annonser på webbplatsen. Google säljer själva annonser så de har sannolikt något att tjäna på detta.

Råkar du älska annonser, speciellt sådana som är extra otrevliga, så kan du stänga av annonsfiltreringen i dina inställningar i Chrome. Nya versionen av Chrome lanseras i december i år.