Live Nation, med Ticketmaster som dotterbolag, har dragit igång ett pilotprojekt med syfte att skrota biljetter (till exempelvis konserter) till förmån för ansiktsigenkänning.

Till pilotprojektet samarbetar Ticketmaster med Blink Identity, som bland annat implementerat säkerhetsprogram i Afghanistan och Irak. Blink Identity påstår att deras teknik kan identifiera en person på under en sekund, det innefattar även personer som inte tittar direkt på kameran.

I Ticketmasters fall fungerar tekniken så att personen skannas, varpå systemet söker igenom en databas av flera tusen deltagare för att hitta en match och sedan ge personen inträde till evenemanget.

Användandet av den här typen av teknik får mycket kritik eftersom det är en form av massövervakning som skulle kunna missbrukas. Dessutom påpekar många att den skulle kunna användas på dig utan din kännedom. Det senare inträffade nyligen i Kina där ett liknande system nyligen lanserades, vilket ledde till att en person som var efterlyst för ekonomisk brottslighet identifierades bland 60 000 deltagare på en konsert. Trots att Ticketmaster skulle begära användares fullständiga godkännande för att använda tekniken kvarstår en befogad oro om att börja använda ansiktsigenkänning i stor utsträckning i allmänna sammanhang.