Det snackas mycket om att det vi porträtterar i sociala medier är ett förskönande av verkligheten. Vi publicerar livets highlights och det kryddas och piffas gärna för att få till den där bilden som ger intryck av att livet är fantastiskt, magiskt och fläckfritt.

Om du trodde att gränsen var nådd för hur iscensatt en avokadomacka kan bli, så kan vi meddela att rivaliteten på Instagram bokstavligt talat nu nått onaturliga proportioner.

Säg hej till Miquela Sousa, eller @lilmiquela som hon heter på Instagram, en 19-åring influenser med omkring 570 000 följare. Den Brasiliansk-Spanska instagrammaren lever till synes livets liv i Los Angeles. Hon klär sig i outfits från några av världens främsta designers och jobbar med modetidningar. Förutom att dela dagens outfit fylls hennes flöde med bilder från diverse exklusiva evenemang med influenser- och kändiskompisar. Hon är också engagerad i sociala frågor som Black Lives Matter och transrättigheter och har släppt en debutsingel som låg åtta på Spotify Viral i augusti 2017.

Miquela är en minst sagt framgångsrik tonåring, det finns bara en hake – hon är inte på riktigt. Miquela är nämligen datorgenererad, en avatar, eller en digitaliserad grafisk representation av en person. Personen bakom den väl orkestrerade Miquela vägrar att avslöja vem hen är.

Fenomenet med virtuella kändisar är förvisso inte helt nytt. Damon Albarn och Jamie Hewlett använde sig av just virtuella identiteter redan på 1990-talet med sitt band Gorillaz. Världsledande designers som Louis Vuitton och Marc Jacobs har också designat kläder till virtuella artister som Hatsune Miku, en Japansk sångare som uppträder i form av ett animerat projicerat hologram.

En sak är säker, Miquelas popularitet på Instagram visar på att ett datorgenererat utseende och sannolikt imaginär personlighet inte är ett hinder till att ha inflytande.