Mattel, företaget som står bakom bland annat Barbie, har meddelat att de kommer att lansera en utbildning inom teknik riktad till unga flickor. Teknikkurser för unga tjejer är inget nytt, däremot är Mattels lilla ”twist” på sina kurser något vi inte sett förut. Deras kurser ska nämligen ha Barbie-tema.

Analyser visar att det efterfrågas mer stärkande och utvecklande egenskaper bland leksaker för flickor. Något Barbie-dockan länge varit raka motsatsen till. Det är kliniskt bevisat att Barbie försvagar tjejers självförtroende. Psykologer har sett att flickors lek med Barbie kan bidra till att begränsa deras karriärmöjligheter. Studier har också visat att dockan kan påverka hur flickor uppfattar sina kroppar och att det i sin tur kan öka risken för att de ska utveckla en ätstörning.

De negativa effekterna av dockan har i flera år påverkat produktens popularitet och föräldrars vilja att låta sina barn leka med den.

Lanseringen av kurserna som förenar teknik med Barbie är ett uppenbart försök till att få Barbie att leva vidare genom att tillmötesgå efterfrågan på mer utvecklande leksaker för flickor. Men frågan är om det verkligen går att applicera något positivt för flickor (teknik, vetenskap, matematik, ingenjörskonst) med något som har en bevisat negativ effekt på flickor (Barbie). Vi hoppas att föräldrar snarare kommer att välja klasser riktade till både unga tjejer och killar, utan Barbie-tema.